Blog

Home  /  Podcasting   /  Jak używać Clubhouse do promocji podcastu?
clubhouse dla podcastu

Jak używać Clubhouse do promocji podcastu?

Clubhouse to nowa aplikacja społecznościowa, której główną funkcjonalnością jest rozmowa audio na żywo w dedykowanych tematycznych pokojach. Od grudnia obserwuję rozwój platformy, a od trzech tygodni samą aplikację od środka. Od kiedy o niej pierwszy raz usłyszałam, wiedziałam że to doskonałe narzędzie dla podcasterów i podcasterek: zarówno w zakresie promowania własnych treści, ja i poszukiwania tematów oraz gości do odcinków. Dlatego dziś podzielę się z Wami siedmioma pomysłami na wykorzystanie Clubhouse do promocji swojego podcastu.

Co środę na stories na Instagramie publikujemy serię #PODCASTOWNIK, czyli cotygodniowe porady odnośnie promowania podcastu. Zaobserwuj nas, aby nie przegapić żadnego odcinka!

W okresie od 1 do 16 lutego liczba pobrań aplikacji wzrosła z 3,5 miliona do 8,1 miliona. Co ważne, aby korzystać z aplikacji należy otrzymać zaproszenie, a każdy użytkownik na start dostaje tylko 2 zaproszenia do rozdania. To pokazuje jak dużym zainteresowaniem cieszy się medium i że warto zwrócić na nie uwagę, tym bardziej, że już wkrótce ma się pojawić wersja aplikacji na Android. Co przyciąga użytkowników do aplikacji?

Po pierwsze ciekawe tematy – Clubhouse oferuje możliwość posłuchania i porozmawiania na każdy temat i poznania opinii z pierwszej ręki: od rozmów o biznesie i rozwoju w różnych ujęciach po tematy takie jak duchowość, relacje, feminizm, biohacking czy sprzątanie. Różnorodność polskich pokojów rośnie z każdym dniem! Po drugie – możliwość porozmawiania ze znanymi ekspertami w danych obszarach. Na Clubhouse znajdziecie pokoje w których na scenie pojawią się m.in. Karol Paciorek (Imponderabilia), Marek Jankowski (Mała Wielka Firma), Wojtek Strózik (Bajkowy Podcast) Natalia Sochacka (Pani Sukienka), Kasia Koczułap (Co z tym seksem) czy Ania Cyklińska (Psychoedu), Anna Sudoł, Justyna Świetlicka (Owsiana). Jak używać Clubhouse, aby dotrzeć do nowych słuchaczy?

Wchodź na scenę i dziel się swoją wiedzą, przemyśleniami, opiniami

Clubhouse rekomenduje nam udział w pokojach osób, które obserwujemy. Dlatego jeśli zainteresujesz swoim wystąpieniem osoby na widowni, na pewno będą chciały pozostać z Tobą w kontakcie.

Zakładaj własne pokoje i prowadź ciekawe dyskusje.

Clubhouse to ogromna przestrzeń, gdzie możesz eksplorować wątki, które poruszasz w swoim podcaście, a dzięki feedbackowi na żywo możesz poznać prawdziwe pytania/wątpliwości słuchaczy. Clubhouse wydaje mi się najbardziej interakcyjnym, nastawionym na dialog medium społecznościowym i to jest jego ogromna siła.

Protip: Spróbuj nagrać odcinek z gościem rozmawiając jednocześnie na Clubhouse! To nie tylko promocja dla Twojego podcastu, ale też możliwość rozszerzenia odcinka o pytania od widowni.

Protip: Clubhouse nie oferuje możliwości zamieszczenia aktywnego linku w bio. Dlatego powstają dodatkowe narzędzia, które pozwalają wykorzystać potencjał aplikacji w pełni np. https://askclub.house/ – wirtualna tablica na której użytkownicy mogą zamieszczać pytania w formie tekstu czy odnośniki do informacji, które pojawiają się w dyskusji.

Protip: Drugie narzędzie, którym warto się zainteresować to narzędzie do podglądania statystyk prowadzonych przez Ciebie pokojów: Direcon for Clubhouse, które podpowie Ci m.in. czas trwania pokoju, maksymalną liczbę słuchaczy w szczytowym momencie, liczbę nowych obserwujących zdobytych podczas dyskusji, średni czas słuchania, liczbę speakerów w pokoju czy liczbę osób, które zgłosiły się do zabrania głosu.

Przysłuchuj się

Odwiedzaj pokoje o nazwach, które Cię zaciekawią. Notuj swoje przemyślenia, słuchaj innych, obserwuj jak rozwija się dyskusja i jakie wątki poboczne się pojawiają. To jest ogrom inspiracji na nowe odcinki.

Odkrywaj gości do swojego podcastu

Clubhouse jest doskonałą bazą gości do Twojej audycji i na dodatek od razu pozwala zweryfikować daną osobę pod względem tego jak się wypowiada, jak prowadzi narrację, jak odpowiada na pytania, jaką wartość wnosi. I czy nie zjada ją/go trema przed mikrofonem!

Poświęć czas na przygotowanie świetnego bio

Bio do druga rzecz (po interesujących wystąpieniach), która może sprawić, że użytkownicy Clubhouse z Tobą zostaną. Napisz w nim czym się zajmujesz, o jakich tematach lubisz rozmawiać, jakie są Twoje pasje, napisz o swoim podcaście, możesz wpisać informacje odnośnie pokojów, które tworzysz. Nie musisz się ograniczać, Clubhouse wydaje się nie mieć limitu znaków w opisie. Możesz też używać emoji. Trzy pierwsze linijki Twojego bio są też wyszukiwane więc postaraj się tam użyć słów kluczowych. Używaj tego samego zdjęcia profilowego w różnych aplikacjach, bo ułatwia to odnalezienie Cię na różnych platformach.

Zapraszaj ciekawych użytkowników

Wykorzystaj swoje dwa zaproszenia mądrze i dodaj przyjaciół, którzy dodadzą wartości Clubhouse’owym rozmowom. Pamiętaj, że informacja o tym z czyjego zaproszenia zaczęli korzystać z aplikacji pojawi się w ich profilu i może zachęcić innych do odwiedzenia Twojego konta i Twoich pokoi.

Rozwijaj swój podcast

Na Clubhouse znajdziesz ogrom pokoi dedykowanych marketingowi, social mediom, tworzeniu. To gotowa baza wskazówek i podpowiedzi, które pomogą Ci rozwijać słuchowisko. Pamiętaj jednak, że kiedy bierzesz, dawaj coś od siebie. Dziel się na scenie swoimi doświadczeniami, opowiedz co się u Ciebie sprawdza albo co było dużą porażką. Ta wymiana tworzy społeczność!

Etykieta na Clubhouse

Możesz wejść do każdego pokoju i wyjść w dowolnym czasie – nie musisz się witać ani żegnać.

Na scenę wchodzimy naciskając przycisk łapki i czekamy na dodanie nas przez moderatora.

Miganie mikrofonem na scenie może oznaczać brawa – jeśli zgadzamy się z tym, co dany speaker mówi lub chęć zgłoszenia do zabrania głosu. Moderator określa to w czasie tzw. resetu pokoju.

Do dyskusji można dołączyć w każdym momencie, dlatego co kilkanaście minut moderator przypomina temat, podsumowuje co już zostało powiedziane i opowiada o tym jak można się zgłosić do rozmowy. Nazywa się to resetem pokoju.

Pamiętaj, aby wyciszyć mikrofon, gdy tylko zostaniesz zaproszony/a na „scenę”.

Nie przerywamy sobie i cierpliwie czekamy, aż speaker skończy mówić aby zabrać głos. Możemy też poczekać, aż zostaniemy wywołani przez moderatora do zabrania głosu.

Niektórzy mówcy tymczasowo zmieniają swoje zdjęcia profilowe, by coś pokazać na obrazku. Jeśli to zrobisz, będziesz musiał powiedzieć słuchającym, aby przesunęli palcem w dół na i odświeżyli ekran, aby mogli zobaczyć Twoje zaktualizowane zdjęcie.

Nie obgadujemy się między pokojami. Aby Clubhouse pozostał bezpieczną przestrzenią, musimy traktować innych użytkowników, tak jak sami chcielibyśmy być traktowani – nawet jeśli nie zgadzamy się z poglądami usłyszanych speakerów.

Pokoje mogą mieć limit czasowy albo trwać godzinami. To od osoby zakładającej pokój zależy jakie reguły ustali. Warto jednak określić je np. podczas resetu i w opisie pokoju.

Jeśli zainteresuje Cię speaker możesz zajrzeć do jego profilu, przeczytać opis, sprawdzić od kogo dostał zaproszenie, zaobserwować daną osobę i odwiedzić jej/jego konto na Instagramie lub Twitterze (te dwie społecznościówki można podpiąć do profilu).

Dawaj znać (ping) znajomym, aby mogli dołączyć do pokojów w obszarach ich zainteresowań. Zwłaszcza jeśli mogą dodać wartość do rozmowy.

Regularnie sprawdzaj kalendarz wydarzeń w poszukiwaniu ciekawych tematów. Clubhouse powiadomi Cię tylko o pokojach w których biorą udział ludzie, których obserwujesz, a więc istnieje realna szansa że przegapisz świetne rozmowy!

Dołączaj do Clubhouse’owych klubów wokół swoich zainteresowań.

Codziennie o godz. 22:00 czasu polskiego Michał Blaszkowski i Rafał Z Widejko prowadzą polskie spotkania dla początkujących o nazwie: ClubhousePolska.com Q&A dla nowych osób z których dowiesz się jak działa aplikacja, jak zakładać rozmowy i kluby, jak moderować like a pro. Niech to będzie Twój pierwszy przystanek w przygodzie z Clubhousem.

Protip: Nie jesteś na Clubhouse, ale zainteresowała Cię aplikacja? Odwiedź dwie grupy na Facebooku: Clubhouse Polska .com ????? & Clubhouse Polska, gdzie dowiesz się więcej o aplikacji, poznasz użytkowników, zobaczysz jakie dyskusje są planowane, a może także otrzymasz zaproszenie!

Dołącz do klubu!

Serdecznie zapraszam Cię do klubu POLSKIE PODCASTERKI na Clubhouse, gdzie co weekend gadamy w kobiecym gronie o podcastowaniu i procesie twórczym oraz wspieramy się i wymieniamy się wiedzą.

clubhouse dla podcastu

Sorry, the comment form is closed at this time.

Wybierz walutę
GBP Funt szterling