
Jak uprościć swoje życie
Czy musimy się zmagać z codziennością? Czy dorosłość jest naprawdę tak skomplikowana i pełna wyzwań? Z jednej strony jasne, zdarzają się w życiu trudne sytuacje których rozwiązania kosztuje nas emocje, czas, a czasem pieniądze. Z drugiej strony dzięki upraszczaniu, planowaniu i przewidywaniu możemy uniknąć wielu z nich. Dlatego w dzisiejszym odcinku opowiemy o 37 łatwych sposobach i nawykach dzięki którym dowicie się jak uprościć swoje życie. Zapraszamy!
Listen to “#134 Jak-uprościć swoje życie” on Spreaker.
Możesz nas polubić na Facebooku i Instagramie.
Linki do poleceń o których mówimy w odcinku:
- odcinek z Klaudią Kałążną – (Slow) biznes w swoim tempie
- odcinek Niuniu & Zalatana – Ten o punktualności
- aplikacja Stocard do kart lojalnościowych
Transkrypcja odcinka:
J: Bez zbędnego przeciągania przechodzimy do pierwszego punktu na naszej liście a jest to segregowanie poczty i płacenie rachunków od razu. Dzięki temu nie musicie zaprzątać swojej głowy pamiętaniem o tych obowiązkach oraz wasze domy nie zaleje fala korespondencji.
S: Warto ograniczyć czas który spędzamy przed ekranami telefonów, komputerów czy telewizji. To są takie podstępne urządzenia, które są zaprojektowane po to, żeby kraść naszą uwagę i przykuwać ją, przyciągać jak najmocniej dlatego jeżeli macie problem z tym, żeby się czasami oderwać. Myślę, że wszyscy z nas taki mamy to warto ustawić sobie na przykład budzik albo czasomierz na 20-15 minut 30 tyle ile chcemy poświęcić na te przyjemności i gdy zadzwoni budzik to koniec.
J: Na Instagramie i Facebooku możecie też ustawić blokady, że po jakimś wyznaczonym przez Was czasie wyświetli się monit o tym, że czas minął i więcej nie możecie oglądać social mediów. Możecie też zostawiać telefony w innym pomieszczeniu niż sypialnia na noc. Wtedy pozbędziecie się odruchu sięgania po telefon jako pierwszą rzecz po otworzeniu oczu.
S: A jeżeli jesteśmy przy social mediach to polecamy świadomie wybierać tego kogo się śledzi. Nie wszystkie osoby są warte tego, żeby je śledzić a treści, które promują niekoniecznie muszą mieć na nas dobry wpływ, dlatego świadomy wybór tych osób, tych firm, tych akcji czy przedsięwzięć, które nam służą, które nas wzbogacają, które nam dają coś realnego, ale takiego dobrego jest właśnie tak warte, szczególnie w zalewie masy przeróżnych śmieci które można znaleźć.
J: Instagram całkiem niedawno włączył taką możliwość, żeby ustawić konta, które są Waszymi ulubionymi i konta, które po prostu śledzicie wszystkie więc możecie zrobić taką selekcję i w ulubione wpisać Wasze perełki, które zawsze poprawiają Wam nastrój. Warto również wyłączyć powiadomienia na urządzeniach cyfrowych i organizować sobie dni bez telefonu albo dni bez Internetu. W odcinku 31 o cyfrowym minimalizmie i cyfrowym detoksie mówiliśmy o tym w pełni i zostawiliśmy mnóstwo praktycznych wskazówek jak również checklisty do tego jak się odgracić w tej cyfrowej przestrzeni, z jakich narzędzi warto skorzystać i tam Was serdecznie zapraszamy. Ja mam bardzo fajny nawyk, że pocztę sprawdzam dwa razy dziennie gdzieś na początku dnia i pod koniec dnia i tylko wtedy odpisuję na wiadomości. Dzięki temu nie siedzę cały czas przy telefonie i nie sprawdzam tych maili które w zasadzie cały czas przychodzą.
S: Regularnie też sprawdzamy i wypisujemy się z newsletterów. Często zdarza się tak że żeby coś kupić albo uzyskać dostęp do jakiejś usługi w internecie to trzeba podać swój adres e-mail, który oznacza jednocześnie zapisanie się do newslettera i niekoniecznie chcemy ten newsletter dostawać dlatego jeżeli przychodzi taki mail i właśnie sprawdzacie akurat pocztę to zjedźcie na sam dół i kliknijcie od subskrybuj ze wszystkich list mailingowych po to, żeby po prostu nie zaśmiecać swojej skrzynki i swojej głowy niechcianymi wiadomościami.
J: Możecie też macie drugi adres e-mailowy właśnie na zapisy do newsletterów na którym będziecie maile usuwać hurtowo. Warto zorganizować w folderze na komputerze i digitalizować ważne dokumenty, ponieważ dzięki temu zaoszczędzicie czas nie szukając ich. Będziecie dokładnie wiedzieć, gdzie są a mając różne dokumenty w chmurze możecie do nich sięgnąć w każdym dowolnym momencie i to w życiu przydało nam się naprawdę nie raz i też bardzo za to dziękuję, bo po prostu nie musimy dokumentów szukać.
S: A jeżeli chodzi o papierowe wersje dokumentów to polecamy dobrej wielkości porządny segregator, mnóstwo koszulek i wymyślenie sobie sposobu klasyfikacji tych dokumentów. My mamy taki, że po prostu trzymamy dokumenty z tych samych organizacji, agencji, firm czy Urzędów po prostu w jednej koszulce. Jeżeli to są na przykład roczne wyciągi scanfil taxu to jest na to specjalna koszulka. Jeżeli to jest jakieś pismo z banku to ten bank ma swoją koszulkę. Tutaj odwołuję się do pierwszego punktu z tej listy, że gdy poczta przychodzi, gdy takie pismo z banku czy z jakiegoś urzędu przychodzi to ono od razu trafia do tego segregatora. Jasne nie wszystkie trzymamy w chmurze, ale te najważniejsze które nie wiem, gdyby nam dom miał spłonąć i byśmy wszystkie mieli stracić to te najważniejsze dokumenty mamy zdigitalizowane.
J: Jeżeli chcecie popracować w skupieniu to warto przełączyć telefon i tablet na tryb samolotowy albo w ogóle zostawić je w innym pomieszczeniu.
S: Kolejny punkt to podpięcie swojej karty płatniczej do telefonicznego portfela. To jest coś przed czym ja wzbraniałem się rękoma i nogami dość długi czas, ale gdy to zrobiłem to momentalnie odkryłem wszystkie możliwe zalety tego rozwiązania łącznie z tym, że dosłownie dwa dni później wyszedłem z domu bez portfela, pojechałem na zakupy i nagle takie: Ee kurde i nagle sobie przypominam, że aa przecież mam teraz kartę w telefonie to mogę zapłacić telefonem i nagle po prostu cały wachlarz możliwości otworzył się w moim życiu i to nieważne, że to jest apple, Google Play. Naprawdę to nie ma znaczenia. Po prostu to jest naprawdę fantastyczna usługa mieć możliwość zapłacenia tym telefonem, nie telefonem, ale przy użyciu telefonu jako urządzenia. Super wygodna opcja. Gorąco polecam.
J: A skoro jesteśmy przy kartach to warto pobrać aplikację Stocard i tam zeskanować wszystkie swoje karty lojalnościowe, aby właśnie mieć je zawsze przy sobie i kiedy nawet niespodziewanie wpadniemy do danego sklepu móc z nich skorzystać.
S: Kolejny punkt, który bardzo ułatwia życie to planowanie posiłków. Takie planowanie nie tylko zdejmuje Wam z głowy wymyślanie co chcecie dzisiaj zjeść i co kupić w sklepie, gdy jesteśmy na zakupach. Pozwala też oszczędzić pieniądze i czas tak naprawdę więc jeżeli zmagacie się na co dzień z tym, żeby wymyślić co dziś zjeść na obiad to takie tygodniowe planowanie posiłków jest super opcją. Gorąco polecamy.
J: A patrząc z takiego praktycznego aspektu to ja Wam polecam planowanie tego cyfrowo i zapisywanie sobie od razu przepisów, bo jeżeli Wam coś posmakuje to w łatwy sposób możecie do tego wrócić i też przy kolejnym planowaniu nie musicie wpisywać od nowa nazwy posiłku tylko sobie od klikać daną potrawę. Dużym, naprawdę dużym ułatwieniem a także diametralną zmianą w życiu jest robienie zakupów spożywczych online. Jak ja sobie cenię to że sobie wstaję rano, nalewam kawkę a tu pan kurier puka z gotowymi zakupami które ja tylko muszę rozłożyć do szafek bez łażenia po sklepie, bez jechania do tego marketu, bez przeciskania się przez tłumy ludzi, bez czekania przy kasach, bez po prostu meandrowania między tymi alejkami. To jest ogromne ułatwienie. Kolejny mały nawyk, jeżeli chcecie jeść więcej warzyw czy owoców to warto je mieć na stole już pokrojone i sobie przygotowywać miseczkę pyszności na każdy dzień. Super się sprawdzają też takie owoce które łatwo można podgryzać: winogrona, mandarynki. Podobnie, jeżeli chcecie zwiększyć ilość dziennie wypijanej wody to możecie tak jak my nalewać sobie rano słoik i stawiać go na stole czy na biurku, przy którym pracujecie i przez cały dzień popijać małymi łykami.
S: Podzielę się z Wami tak szybciutko tylko takim spostrzeżeniem odnośnie picia wody że jak czasami nam się zdarza zapomnieć o tym słoiku i nie mamy go na stole gdy pracujemy to pod koniec dnia czy już takim późnym popołudniem obydwoje jesteśmy dużo bardziej zmęczeni i zdajemy sobie nagle sprawę że o dzisiaj był dzień bez wody bo nagle jesteśmy umęczeni, jesteśmy mniej skoncentrowani, bardziej zmęczeni tą pracą którą wykonaliśmy niż w dni w których wypijamy na przykład do godziny 17:02 takie litrowe słoiki na naszą dwójkę i dzięki temu czujemy się po prostu lepiej. To naprawdę ta woda ma ogromny wpływ na to jak czujecie się każdego dnia.
J: Kolejna mała rzecz a bardzo usprawnia życie to jest posiadanie siatki wielorazowej na zakupy w aucie.
S: O Jezus, ile ta siatka nam razy życie uratowała.
J: Albo w torebce. Możecie w Ikei kupić takie siatki, które są złożone do naprawdę takiej kieszonki, która możemy 5 cm x 5 cm zajmuje tyle miejsca co nic a po rozłożeniu spokojnie zmieścicie w nie mało średnie zakupy albo jakieś warzywa i owoce które kupicie na straganie po powrocie z pracy.
S: W bagażniku wozimy kilka takich większych toreb nylonowych na zakupy i mnóstwo, mnóstwo razy zdarzyło nam się tak że po prostu gdzieś jechaliśmy i nagle: A wiesz co to chodź wstąpimy do sklepu i normalnie jakbyśmy mieli brać tylko siatki z domu to byśmy nie mieli siatek a tak przez to, że mamy te 2-3 siatki tak zwane samochodowe to one po prostu w tym bagażniku zawsze są i jak trzeba to ich używamy.
J: One też są dosyć duże więc nie raz zdarzyło nam się do nich wrzucić na przykład brudne kalosze po spacerze czy jakieś drobne, drobne rzeczy, które przewoziliśmy autem i dzięki temu nie pałętały się po całej powierzchni samochodu.
S: Polecamy regularne odgruzowywanie szafy i przygotowywanie gotowych zestawów ubrań. Spowoduje to to, że nie będziecie musieli wstawać rano czy wieczorem przed dylematem a co ja jutro albo co ja dzisiaj na siebie włożę. Jeżeli będziecie mieć gotowe zestawy to po prostu: Aha dzisiaj zestaw numer 7. Proszę bardzo i od razu zakładam i jest to jedna decyzja mniej tego dnia do podjęcia.
J: Możecie poświęcić jedno popołudnie, żeby przygotować sobie takie zestawy, po przymierzać rzeczy, coś z czym dobrze idzie, zrobić zdjęcia, wysłać sobie do chmury albo na jakimś komunikatorze i żeby mieć po prostu do nich zawsze wygląd i dzięki temu w dłuższej perspektywie czasu zaoszczędzicie mnóstwo poranków oraz oszczędzicie sobie frustracji. Warto też mieć w każdej z szaf taki kosz na darowizny albo na rzeczy, które już są zużyte i trzeba je odwieźć do Recycling Center i tam wrzucać rzeczy, które już nie pasują albo już ich nie chcemy. Dzięki temu przestają zabierać miejsce w naszych garderobach, a kiedy kosz się wypełni to wiemy, że to jest ten czas, aby się z nimi pożegnać.
S: Gorąco polecamy Wam wykonanie badania, które określa Wasz typ sylwetki oraz kolorystyczny. Gdy Judyta wykonała już chyba blisko 2 lata temu takie badanie i dzięki temu odmieniła totalnie swoją szafę. Zrozumiała też dzięki temu jakie kolory pasują do jej typu cery, do jej koloru cery. Także po prostu dobrze wygląda oraz jakie ubrania powinna nosić do swojej sylwetki, żeby one po prostu się dobrze układały i żeby ona też czuła się komfortowo i wyglądała dobrze i muszę powiedzieć, że ta zmiana naprawdę przyniosła bardzo dużo dobrego.
J: Tak. Myślę, że to po pierwsze oszczędza czas przy zakupach, bo po prostu idziemy w konkretne modele, w konkretne kolory. Nie musimy przeglądać setek stron internetowych czy dziesiątek wieszaków w sklepach. To jest duże uproszczenie a po 2 świadomie kompletujemy swoją garderobę więc zauważycie po pewnym czasie, że wszystko do siebie pasuje. Kiedy robimy te świadome wybory to ta szafa nam się sama układa i to jest po prostu przyjemne wyciągać z niej każdego dnia rzeczy, które lubimy i w których się dobrze czujemy.
S: Jeżeli tylko macie miejsce w swoich szafach to polecamy Wam gorąco przechowywać ubrania na wieszakach oraz wkładać ubrania do szafy po prasowaniu. Judyta bardzo rygorystycznie trzyma się tej zasady, że wszystko musi być wyprasowane. Ja tutaj w tych kwestiach przyznaję się uczciwie, że moje moralne zasady mają na dużo niższym poziomie są, ale muszę tutaj jednocześnie zaznaczyć, że bardzo, bardzo doceniam to, że Judyta tak skrupulatnie prasuje wszystko po praniu. Po prostu jest to duża przyjemność wyciągnąć ubranie, które jest wyprasowane, które od razu dobrze wygląda i które nie muszę się zastanawiać, że ojejku jak ta koszulka na przykład jest w ogóle strasznie wymięta i nie mogę wyjść tak na ulicę, pokazać się ludziom. To jest naprawdę bardzo duży benefit a ubrania na wieszakach mają tą zaletę czy zalety, że łatwiej można znaleźć to na co mamy akurat ochotę się ubrać, bo możemy wyciągnąć jeden wieszak, obejrzeć ubrań powiedzieć: Dobra. To to dzisiaj włożę. Jest ok, ale też ubrania po prostu się tak nie gniotą. Dużo łatwiej utrzymać je w tym takim wypracowanym ładnym stanie.
J: Dla mnie trzymanie rzeczy na wieszakach ma tę zaletę i dlatego je tak lubię że po prostu wszystko widzę na raz i dzięki temu nie mam takich ubrań w których nie chodzę albo o których zapomniałam więc to jest super a co do prasowania to dla mnie to to jest totalne ułatwienie życia ponieważ po pierwsze ubrania lepiej wyglądają kiedy są uprasowane, po drugie wolę spędzić na tym prasowaniu 40 minut przy fajnym podkaście czy ciekawym serialu i potem na tydzień czy dwa zapomnieć w ogóle o prasowaniu, a nie biegać z żelazkiem przed każdym wyjściem bo akurat bluzka którą chcę założyć jest jak psu z gardła wyjęta. Pozdrowienia dla mojej mamy.
S: Tak to potrafi oszczędzić bardzo dużo stresu właśnie w tych sytuacjach, kiedy nam się śpieszy. Kolejny punkt to jest coś co muszę uczciwie przyznać, że nauczyłem się tak naprawdę, naprawdę nauczyłem się od Judyty i to jest coś za co ona mnie długo goniła, ale była w tym wytrwała. Jeszcze czasem mi się zdarza popełnić małe grzeszki, ale już jest dużo, dużo lepiej niż kiedyś a mianowicie mowa tu o odkładaniu rzeczy na miejsce. Ja jako osoba nawrócona w tym temacie muszę powiedzieć, że tak to ma bardzo dużo zalet, żeby rzeczy po prostu odkładać na ich miejscu. Najpierw trzeba znaleźć im miejsce, ale już mają to miejsce to, żeby je tam odkładać. Nie szukamy, gdzie one się podziały, gdzie są kluczyki do auta, gdzie jest pilot do telewizora, gdzie jest coś tam. Po prostu to coś jest tam, gdzie ma być zawsze. Bardzo dużo czasu, stresu zaoszczędzone. Gorąco polecamy.
J: Ja sobie to bardzo cenię w takich sytuacjach, że są rzeczy, których nie używamy, regularnie wracamy do nich na przykład co rok, co kilka miesięcy i ja już mogę zapomnieć, gdzie ja je odłożyłam. Natomiast mam powiedzmy 2 czy 3 takie miejsca w których one powinny być i na 100% one się w tych 3 miejscach znajdują i to jest niesamowite uczucie. Myślę, że w ciągu ostatnich 5 lat to ja zgubiłam tak że zgubiłam w domu tylko jedną rzecz, którą nie wiem, gdzie jest. Odkładanie rzeczy na miejsce i posiadanie miejsca na każdą rzecz w Waszym domu ma też tę zaletę, że nawet jak coś odkładacie tak nie myśląc o tym to odłożycie to w dobre miejsce więc jak potem chcecie do tego wrócić to tam jest i my mamy właśnie takie miejsce na przykład na chowanie komputerów czy telefonów, kiedy wychodzimy z domu, żeby nie leżały na wierzchu i Sebastian zawsze się śmieje, że to jest to miejsce, w którym są wszystkie zaginione rzeczy.
S: Kolejnym punktem, który chcemy Wam gorąco polecić to codzienne spacery. Po pierwsze jest to delikatna, bo delikatna, ale aktywność fizyczna. Jest to też czas na rozmowę ze sobą tak wiecie bez telefonu, bez żadnych przeszkadzajek, rozpraszaczy i jest to też możliwość kontaktu z naturą co też jest człowiekowi jako istocie potrzebne. My staramy się chodzić możliwie jak najczęściej. Czasami nam to idzie lepiej, czasami nam to idzie gorzej, ale staramy się. Absolutnie się nie poddajemy.
J: Mamy takie zrywy, że chodzimy codziennie przez 1,5 tygodnia a potem na kolejne 1,5 nawet po prostu nosa nie wychylamy dalej niż ogródek, ale nie poddajemy się.
S: Tak jest. To też zależy od naszego nastroju, od tego, ile mamy pracy, od pogody, ale cały czas jest to dość wysoko na naszej liście i powoduje to to że po prostu czujemy się lepiej.
J: Warto przed zaśnięciem robić listę 3 rzeczy, za które jesteśmy dziś wdzięczni, ponieważ wdzięczność odgrywa naprawdę ogromną rolę w wywoływaniu pozytywnych emocji i w dobrym samopoczuciu i w cieszeniu się dobrymi chwilami i umiejętności ich dostrzegania i też pomaga w radzeniu sobie z przeciwnościami losu. Jest to więc taka mała rzecz, na którą mamy wpływ którą możemy robić każdego dnia, aby poczuć się nieco lepiej.
S: Jeżeli w Waszym kręgu istnieją ludzie którzy nie sprawiają że czujecie się dobrze którzy Was nie wzmacniają, którzy być może Was wykorzystują albo po prostu sprowadzają Was wiecie niżej, jakby ciągną w dół emocjonalnie to być może warto po prostu zrezygnować z takich znajomości bo to nie jest dobre, to nie jest wzmacniające przebywanie z takimi osobami i w dłuższej perspektywie czasu może mieć po prostu bardzo poważne, negatywne konsekwencje dla Waszego życia dlatego odciąć się od takich osób to nie jest nic złego. Macie prawo spotykać się, spędzać swój czas i przyjaźnić się z kim Wy chcecie i to, że ktoś jest jak jest ma do tego prawo a Wy macie prawo się z tymi ludźmi po prostu nie zadawać.
J: To ucinanie toksycznych znajomości i znajomości, które nam nie służą bardzo mocno wiąże się z kolejnym punktem, którym jest odmawianie i rezygnowanie, bo bardzo często odmawiamy sami sobie prawa do mówienia nie w sytuacjach w których to nie po prostu krzyczy nam samo w głowie i nie ma nic złego w tym, żeby chronić swoje granice, żeby się nie przeciążać, żeby nie robić komuś dobrze jednocześnie rezygnując z siebie. Mamy do tego prawo i warto tę umiejętność odmawiania i rezygnowania praktykować.
S: Jeżeli są jakieś obszary w Waszym życiu z którymi nie radzicie sobie psychicznie, emocjonalnie. Jeżeli potrzebujecie pomocy profesjonalisty to pójście na psychoterapię może być rozwiązaniem takich problemów i bardzo gorąco Was zachęcamy do tego, aby spróbować. To jest całkowicie normalne, że jeżeli złamiemy nogę to idziemy do lekarza po to, żeby nam tą nogę naprawił. Jeżeli mamy coś popsutego z naszym spojrzeniem na świat, z naszymi emocjami, z tym jak postrzegamy, reagujemy i działamy w społeczeństwie to też potrzebujemy pomocy profesjonalisty, żeby te rzeczy naprawić i to jest całkowicie normalne. Ja jestem w procesie terapeutycznym od blisko 9 miesięcy i widzę wyraźną poprawę jakości mojego życia w porównaniu do tego jak wyglądała te 9 czy 10 czy 12 miesięcy temu. Jasne to jest proces, który może trwać miesiącami albo nawet latami. To wszystko zależy. Natomiast jeżeli jest się wytrwałym, jeżeli jest się gotowym na otwarcie się to stwarza się w tym momencie przestrzeń na duże zmiany, stwarza się przestrzeń na lepsze, szczęśliwsze, bogatsze i pełniejsze życia.
J: Chcieliśmy też tutaj wspomnieć, że aby uprościć swoje życie to warto podejmować decyzje w zgodzie ze swoimi wartościami. Jeżeli nigdy się nie zastanawialiście nad tym jakie wartości są dla Was ważne a jeżeli w pierwszym odruchu przychodzi Wam do głowy sztampowe powiedzonko: Rodzina, praca, dzieci to serdecznie Was zapraszamy do wysłuchania odcinka z serii ,,Razem dookoła świata” z Klaudią Kałążną, która nieco tam mówi więcej o tym czym się zajmuje a zajmuje się badaniami disc for di które pozwalają określić w jasny sposób jakie wartości są dla nas ważne ale też jaki mamy typ osobowości i jak zachowujemy się w różnych sytuacjach i my obydwoje przeszliśmy przez takie badanie, przez taką analizę i to też nam ogromnie uprościło nie tylko życie ze sobą ale wchodzenie w różne relacje z ludźmi również w pracy jak i na gruncie prywatnym.
S: Dzisiejszy świat jest bardzo zabiegany i mamy mnóstwo na głowie, wszyscy są bizi, więc warto planować czas przyjaciółmi, z bliskimi. Można wpisać to w kalendarz. Można po prostu zabukować ten czas na to, żeby po prostu być z naszymi bliskimi, bo relacje buduje się właśnie poprzez bycie razem.
J: Bardzo dobrym nawykiem, który uprości Wasze życie na naprawdę nowym poziomie jest nawyk oszczędzania. Nawet jeżeli miałoby to być 50 czy 100 zł z każdej wypłaty czy z każdego zlecenia, które przyjmujemy to systematyczne budowanie swoich oszczędności pozwala przede wszystkim zbudować poczucie bezpieczeństwa finansowego, mądrzej podejmować decyzje życiowe i po prostu czuć się w życiu pewniej.
S: Polecamy też robić regularne odgracania. Na temat tego w jaki sposób możecie do tego podejść nagraliśmy już kilka odcinków, dlatego gorąco i serdecznie odwołujemy się do nich i je polecamy. Natomiast tutaj powiemy tylko że jest to sposób na to, żeby pozbyć się nadmiaru ze swojego życia który może być przytłaczający. Może powodować złe samopoczucie. Może sprawiać, że przestrzeń, w której przebywacie Was drażni, że nie lubicie własnego domu i tak naprawdę będzie tylko działać Wam na nerwy dlatego dbajcie o swoją przestrzeń, bo ona też ma wpływ na to jak się czujecie.
J: Influencerzy od posprzątanych blatałów wracają w pełnej klasie, ponieważ jest to naprawdę taka mała rzecz, którą każdy może zrobić dla siebie, która po pierwsze pomoże Wam zredukować wizualny bałagan w Waszym życiu, pomoże ograniczyć ilość bodźców, ale także zaoszczędzić czas i frustrację, bo będziecie mieć zawsze gotowe miejsce do pracy. Będziecie mogli od razu zabrać się za robienie chleba, pieczenie ciasta czy malowanie, kiedy macie do tego po prostu przygotowaną przestrzeń.
S: Inwestujcie w sprzęty które ułatwią i usprawnią Waszą pracę lub wykonywanie obowiązków. Dobry odkurzacz, który naprawdę porządnie odkurza dywany, dobrej jakości komputer, który nie będzie się zawieszał, który nie będzie się zacinał, który będzie robił to co ma robić, telefon, który ma dobry aparat, jeżeli potrzebujecie robić zdjęcia na przykład na social media. To może być samochód, który posiada określone funkcje. Ja na przykład nie wyobrażam sobie posiadania auta, które nie miałoby tempomatu, ponieważ dużo kilometrów robimy po autostradach. Dobrej jakości sprzęt po prostu ułatwi Wam życie. Mniej nerwów, mniej stresów, mniej frustracji, lepsze życie. Cóż więcej chcieć.
J: Róbcie listę 3 najważniejszych rzeczy, które chcecie zrobić kolejnego dnia. Magia listy to jest coś co w naszym życiu działa po prostu jakieś cuda. Rzeczy, które odwlekamy długimi tygodniami jak na przykład małe naprawy po wpisaniu na listę załatwiają się w ciągu 2 godzin. Naprawdę magia a też radzę Wam redukować listę tych obowiązków które sobie wpisujecie do 3 ponieważ to jest taka realna rzecz a my bardzo często mamy problem z realnym określeniem ile czasu będziemy potrzebować na wykonanie danej czynności czy danego obowiązku więc lepiej mieć te 3 rzeczy i je zrobić i ewentualnie sobie coś dopisać albo zrobić sobie pysznego drinka i po prostu chillować z uczuciem satysfakcji niż zrobić listę 33 rzeczy i żyć w ciągłej frustracji że nie udało nam się z nim wykreślić wszystkich punktów.
S: Podejmując decyzje zakupowe polecamy kierować się jakością, a nie ilością. To jest troszeczkę odwołanie do poprzedniego punktu o którym mówiłem bo jeżeli będziemy mieć rzeczy które są jakościowo dobre to one wystarczą nam na dłużej, one będą lepsze, trwalsze, przyjemniejsze w użytkowaniu a może się też okazać że w dłuższej perspektywie czasu nawet tańsze bo na przykład będziemy mieć nie wiem komputer który będzie nam służył 10 lat a nie na przykład 3 i w tym okresie trzyletnim byśmy musieli kupić 3 czy 4 komputery których wartość czy kwota pieniędzy która będziemy musieli wydać przewyższą tą za którą zapłaciliśmy za 1 x 10 lat więc warto też z tej perspektywy na to czasami spojrzeć.
J: Każdy z nas i każda z nas urodziła się z wyjątkowym zestawem talentów które przez całe swoje życie na drodze edukacji, pracy czy po prostu budowania relacji każdego dnia szlifujemy i poprawiamy, dlatego warto je poznać i tak dobierać swoje stanowiska zawodowe, firmy w których pracujemy czy hobby którymi się zajmujemy, aby one z tym współgrały i przynosiły nam efekty mniejszym wysiłkiem.
S: Gdy coś planujemy to zawsze doliczamy ekstra czasu. Niezwykle rzadko zdarzają się sytuacje w których jesteśmy w stanie przewidzieć absolutnie wszystkie okoliczności i dokładnie określić, ile co zajmie czasu, dlatego dorzucenie ekstra 10 czy 20% do naszego zaplanowanego czasu uchroni nas przed wrzuceniem sobie za dużo na barki. Jeżeli robicie jakąś czynność po raz pierwszy i staracie się określić, ile zajmuje to czasu to już jest w ogóle totalny strzał na ślepo. W zeszłym tygodniu, gdy poszedłem wymienić prostą, jedną część w samochodzie i Judyta zapytała się, ile czasu mi to zajmie to bardzo nonszalancko powiedziałem, że cały dzień. Dzisiaj jesteśmy 4 dni później, auto jest dalej nie skończone, bo po drodze wyszło coś zupełnie innego. Musiałem zamówić część, której nie miałem. Ona dopiero dojdzie jutro więc moje nonszalanckie cały jeden dzień przerodziło się nagle w 5 dni bez samochodu więc czasami można się grubo przejechać, dlatego lepiej założyć gorszy scenariusz i być pozytywnie zaskoczonym na koniec.
J: To planowanie z zapasem czasu odnosi się do zupełnie małych czynności jak na przykład wyjście do pracy czy na spotkanie żebyśmy nie musieli pędzić po prostu z wywieszonym językiem i w ostatniej chwili wpadać na umówione miejsce. Polecamy Wam w tym momencie również odcinek, który nagrała Karolina Zalatana i kubaniu podcast o tym jak właśnie zderzają się podejścia do świata, osoba, która zawsze się spóźnia i osoba, która zawsze jest przed czasem i myślę, że to też jest taka fajna, taki fajny wgląd, który pokazuje które podejście zapewnia większy spokój życia i upraszcza.
S: I tutaj gładko przechodzimy do punktu, w którym polecamy przygotowywać się do kolejnego dnia wieczorem, czyli jeżeli rano musimy wyjść do pracy i zabrać ze sobą plecak czy torbę i tam musimy mieć komputer. Do tego chcemy wziąć ze sobą lunch i kawę w termosie czy na podróż to warto przygotować sobie ubranie, tą torbę, wszystko co będzie nam potrzebne następnego dnia. Rano mieć już przygotowane zanim pójdziemy spać. Dzięki temu eliminujemy jakikolwiek stres, pośpiech rano i możliwość czy ryzyko tego, że czegoś zapomnimy, ponieważ wieczorem mamy dużo więc czasu na to, żeby się przygotować, dużo więcej czasu na to, żeby przemyśleć co jeszcze będzie nam potrzebne i nie działamy w stresie co radykalnie zmniejsza ryzyko tego, że czegoś zapomnimy albo przeoczymy albo po prostu czegoś nie weźmiemy ze sobą. Ja, gdy od ostatnich kilku tygodni jeżdżę do pracy 2 razy w tygodniu to przygotowuję sobie właśnie rzeczy dzień wcześniej, czyli do plecaka chowam laptopa, telefon, kable, ładowarki słuchawki i tak dalej. Przygotowuję też torbę z rzeczami na siłownię po to, że gdy rano wstanę to tylko nastawiam kawiarkę, idę się w tym czasie ubrać, kawa jest zrobiona a ja jestem ubrany. Wychodzę z domu, daję buziaka Judycie, która jeszcze śpi i nawet nie wie, że wychodzę i mnie nie ma. Nie muszę się zastanawiać, czy Wszystko mam czy nie mam. Po prostu wszystko jest gotowe i przygotowane żebym tylko to złapał i wyszedł z domu.
J: Nie masz czasu czytać książek, a chcesz zdobywać wiedzę w ten sposób słuchaj audiobooków. To jest naprawdę niesamowita sprawa, że można słuchać książek podczas prasowania, gotowania, sprzątania, napraw czy podczas pracy które nie wymagają zaangażowania naszych myśli, a na przykład rąk.
S: Mnie zdarza się słuchać audiobooków podczas jazdy samochodem tak samo jak podcastów i jeżeli nie jest to jakaś treść, na której muszę się tak super skupić, żeby zrozumieć o co chodzi tylko mogę tak powiedzmy na 70% ale żeby rozumieć co tam się dzieje, jeżeli to jest jakaś powieść to już w ogóle nie ma problemu, żeby słuchać sobie w samochodzie czy na przykład podczas jazdy komunikacją miejską. Kolejny punkt to po prostu skupienie się na tym, aby wykonać zadanie, nieperfekcyjnie najlepiej jak tylko jest to możliwe na całym świecie tylko żeby je po prostu wykonać. Jest takie powiedzenie które mówi że lepsze jest wrogiem dobrego i to oznacza to że czasami rzecz zrobiona dobrze nie wiem na czwórkę dajmy na to jeżeli tutaj przywołamy skalę ocen ze szkoły jest po prostu lepsza i bardziej wartościowe niż rzecz która była by oceniona na szóstkę ale nie jest zrobiona więc do perfekcji to możemy sobie dążyć dopiero jak osiągniemy biegłość w robieniu jakiejś rzeczy i będziemy szlifować nasze umiejętności na kolejnym, kolejnym i kolejnym i kolejnym przykładzie a jeżeli po prostu trzeba coś zrobić to po prostu to zróbmy nawet jeżeli to nie będzie wyglądało idealnie i najpiękniej na świecie, nawet jeżeli to nie będzie cudo wszechświata to lepiej żeby to było zrobione niż żeby pozostało tylko w naszej głowie jako wizualizacja i myśl.
J: Wcześniej wspomnieliśmy o magii listy a teraz trochę rozszerzymy ten punkt i zachęcimy Was do wyrobienia sobie nawyku dodawania wydarzeń do kalendarza i dodawania zadań do zrobienia do jakiejś aplikacji z powiadomieniami, bo po pierwsze zdejmuje z nas to odpowiedzialność pamiętania o nich. Kiedy coś zanotujemy to spokojnie możemy to wyrzucić z głowy, ponieważ w każdej chwili możemy do tego wrócić i dzięki temu mamy spokój ducha i sobie krok po kroku odhaczamy kolejne rzeczy z listy albo dostajemy bezpośrednio powiadomienie z kalendarza, że coś należy wykonać i to jest naprawdę nawyk, który upraszcza życie wielu aspektach.
S: I to tyle. Rozgadaliśmy się dzisiaj porządnie. Bardzo Wam dziękujemy za to, że dotrwaliście do końca tego odcinka razem z nami. Bardzo chętnie dowiemy się jakie Wy macie triki na to, żeby ułatwić sobie życie, żeby sprawić, że jest Wam łatwiej, miłej, przyjemniej, mniej stresująco, bo właśnie takimi sposobami chcieliśmy się dzisiaj z Wami podzielić. Wyszło tego całkiem sporo. Myślę, że jest jeszcze bardzo, bardzo, bardzo dużo takich sposobów, o których my nawet jeszcze nie pomyśleliśmy, dlatego tak jak powiedziałem wcześniej dajcie nam znać na Instagramie, napiszcie do nas wiadomość albo napiszcie w komentarzu pod postem jak Wy sobie radzicie z takimi rzeczami. Chętnie podyskutujemy. Bardzo nas cieszą takie interakcje z Wami i mamy nadzieję, że będzie tego jeszcze więcej.
J: A już za tydzień zapraszamy Was na kolejny odcinek z cyklu emigracyjnego, gdzie z wyjątkową gościną, która ma na imię Sylwia porozmawiamy o tym czym zaskoczyła nas Wielka Brytania. Dajcie znać, czy się domyślacie kogo będziemy u siebie gościć i jeżeli jesteście na Wyspach albo jeżeli kiedyś odwiedzaliście Wielką Brytanię to napiszcie nam koniecznie na Instagramie co było dla Was dużym zaskoczeniem. Dobrego piąteczku!
S: Szufla!
Ona – lady ogarniacz z listą zadań na każdą okazję. On – inżynier z pasją do klusek i motoryzacji. W marcu 2015 roku postanowiliśmy zostać parą, a trzy miesiące póżniej podjęliśmy decyzję o przeprowadzce do Wielkiej Brytanii. Od tej pory idziemy przez życie razem, ogarniamy dorosłość i budujemy wspólną przyszłość. W tym podcaście podpowiadamy jak uporządkować dom, budżet, planetę i głowę, by żyć lekko, szczęśliwie, w swoim rytmie. Słuchając nas naładujesz akumulatory pozytywną energią i ułatwisz swoją codzienność, dlatego zostań z nami na dłużej! Słuchaj nas co piątek o 13.00 w ulubionej aplikacji do podcastów i obserwuj nas na Instagramie lub Youtube!
Jak uprościć swoje życie?
- płacenie rachunków od razu
- ograniczanie czasu spędzonego na ekranach
- czystki w mediach społecznościowych
- wyłączenie powiadomień
- sprawdzanie poczty raz dziennie w określonym czasie
- digitalizacja ważnych dokumentów
- używanie trybu samolotowego w telefonie
- podpięcie karty do telefonicznego portfela
- aplikacja do kart lojalnościowych
- planowanie posiłków & robienie zakupów (spożywczych) online
- komfortowy dostęp do wody i zdrowych przekąsek
- siatka wielorazowa na zakupy w aucie/torebce
- zorganizowana garderoba
- odkładanie rzeczy na miejsce
- codzienne spacery
- wdzięczność
- odcinanie toksycznych ludzi
- odmawianie i rezygnowanie
- terapia
- planowanie czasu z przyjaciółmi i bliskimi na początku miesiąca
- oszczędzanie
- odgracanie
- sprzęty, które ułatwią i usprawnią Twoją pracę/obowiązki
- listy to do
- kierowanie się jakością a nie ilością
- poznanie mocnych stron
- planowanie z zapasem czasu
- słuchanie audiobooków
- kończenie zadań
- dodawanie wydarzeń do kalendarza
Muzyka:
Young Love by LiQWYD @liqwyd. Music provided by Free Music for Vlogs youtu.be/ARA4MTqBz44
Minimal Corporate Upbeat Ambient by Coma-Media provided by Pixabay
Sorry, the comment form is closed at this time.