Apple Podcasts
Spotify
Youtube
Search

Fluid Edge Themes

Blog

Odcinek #37
Home  /  Planowanie   /  Narzędzia dla podcasterów
narzędzia dla podcasterów

Narzędzia dla podcasterów

Produkcja podcastu to proces składający się z kilku etapów: odwymyślania pomysłu na odcinek, przez research, nagrywanie, edycję, publikację, aż po promocję. Na każdym z nich możemy ułatwić sobie życie, dlatego w dzisiejszym odcinku polecamy narzędzia dla podcasterów, które sami przetestowaliśmy! Jak zrobić podcast? Dowiesz się w dzisiejszym odcinku!

Listen to „#37 Narzędzia dla podcasterów – produkcja & marketing” on Spreaker.

Możesz nas polubić na Facebooku i Instagramie.

Linki do narzędzi o których mówimy w odcinku:

Transkrypcja odcinka:

S: Wielu z Was naszych słuchaczy, tak jak my, jest podcasterami. Często otrzymuje pytania o kwestie nagrywania lub jak zrobić post na Instagramie z wycinkiem naszego odcinka . W związku z tym postanowiliśmy zebrać wszystko w całość i podzielić się z Wami tym co i jak robimy nagrywając podcast. Mamy nadzieję, że przyda się nie tylko osobom, które chcą zacząć swoje przygodę z nagrywaniem, a nie wiedzą co i jak, ale również starym wyjadaczom podcastowym.
J: Odcinek o narzędziach dla podcasterów. Serdecznie zapraszamy.

Ona – lady ogarniacz z listą rzeczy na każdą okazję. On – inżynier z pasją do klusek i motoryzacji. W marcu 2015 r. postanowiliśmy zostać parą a trzy miesiące później podjęliśmy decyzję o wspólnym wyjeździe za granicę. Od tej pory idziemy przez życie razem, uczymy się dorosłości i budujemy wspólną przyszłość. W tym podcaście opowiadamy o naszej drodze i dzielimy się lekcjami, które już odrobiliśmy. Jeżeli interesujesz się oszczędzaniem, podróżami, minimalizmem, szczęśliwym życiem w swoim tempie – zostań z nami na dłużej. Możesz nas słuchać w każdy piątek o 13.00 w swojej ulubionej aplikacji do podcastów. A także znaleźć w mediach społecznościowych – Razem Lepiej Podcast na Facebooku i na Instagramie.

Sprzęt do nagrywania podcastu.

S: Zacznijmy zatem od sprzętu. Mikrofon, którym nagrywamy to Samson Q2U i my go kupiliśmy razem z zestawie ze statywem. Takim małym trójnogiem, który stawiamy na stole, kablem do podłączenia do komputera oraz gąbką, którą nakłada się na końcówkę mikrofonu, a jej cel to wyciszenie zgłosek wybuchowych, czyli takich p, b, r i redukcja takich dźwięków, które byłyby nieprzyjemnie słyszalne przez odbiorce, ponieważ mikrofon zebrał to w taki dość nieprzyjemny sposób dla ucha. Dodatkowo posiadamy filtr do mikrofonu, czyli jest to taka dodatkowa gąbeczką, którą montujemy bezpośrednio do stołu przed mikrofonem. Jest to takie dodatkowe zabezpieczenie. My mikrofon mamy bezpośrednio podłączony do komputera poprzez kabel USB. Nagrywamy w programie Garage Band , czyli wybudowanym edytorze muzycznym w komputerach Apple, do tego używamy filtra Narration Vocal, ponieważ przy testowaniu różnych kombinacji i ustawień tego programu po prostu to jak brzmiał nasz głos po przepuszczeniu przez ten filtr to nam się najbardziej podobał.

Edycja dźwięku w podcaście.

J: My nasze podcasty nagrywamy siedząc obok siebie, ale być może będziecie chcieli nagrać rozmowę z gościem przez Internet. Do tego możecie wykorzystać aplikację Zoom.
S: Jeśli chodzi o edycję to surowy plik po nagraniu przepuszczamy przez odszumianie i konwersję z pliku wav do mp3 przez serwis  Auphonic.com. Chodzi o to, żeby to odszumianie i takie wygładzanie pliku następowało na możliwie jak najmniej skompresowanym pliku źródłowym. Dlatego z Garage Band plik zapisujemy w formacie wav. Jest to bardzo duży plik, ale po prostu kompresja i straty z tego wynikające są minimalne. Dopiero przy odszumianiu konwertujemy go na mp3 i później jako plik mp3 edytuje w darmowym oprogramowaniu, które nazywał się Studio One 4 i jest to firmy Prosonus. Oczywiście linki do sprzętu oraz do wszystkich narzędzi, programów, które używamy będziecie mogli znaleźć na naszej stronie internetowej w opisie tego odcinka.

Narzędzia dla podcasterów – publikacja

J: Nasz podcast publikujemy korzystając z platformy Spreaker, która w łatwy sposób pozwala nam wypuścić go w świat. Niestety dostępne tam statystyki nie są pełne, dlatego posiłkujemy się dwoma narzędziami. Pierwsze to Chartable, który jest narzędziem dedykowanym do trackowania, gdzie wasz podcast jest słuchany i przez kogoś słuchany. Wewnątrz  Chartable  możecie skorzystać także z opcji mądrych linków Smart Links, czyli właśnie do tych krótkich linków, które zamieszczamy na przykład na naszym bio na Instagramie. Dzięki temu wiemu ile osób kliknęło w nie i ile osób przeszło do przesłuchania naszego odcinka. Są to mądre linki, ponieważ one przekierowują daną osobę do aplikacji na jej urządzeniu do słuchania podcastów, a jeżeli nie ma takiej aplikacji na naszą stronę internetową. Drugim narzędziem jest natomiast Bitly. Jest to narzędzie do skracania długich i nieprzyjemnych linków, tak aby można było gdzieś wkleić krótki link. Ona też udostępnia możliwość personalizacji tego linku oraz śledzi je i dostarcza nam statystyki ile osób i skąd kliknęło dany link. Spreaker oferuje możliwość automatycznej dystrybucji na innych platformach dla podcastów. Zakłada tam automatycznie konto i wysyła RSS waszego podcastu. Natomiast to co ja radzę zrobić, to mimo wszystko założyć tam swoje konto i zgłosić prawa do tego podcastu, który został opublikowany. Daje to wam wgląd w statystyki, a także w łatwy sposób pomaga zarządzać waszym podcastem w razie każdej sytuacji, także kryzysowych.

promocja podcastu, jak opublikowac podcast
Publikacja odcinka podcastu – krok po kroku!

Narzędzia dla podcastów – statystyki i strona www

S: Po prostu w przypadku, gdy konto założę automatycznie Spreaker wy jak gdyby nie macie do tego konta dostępu w żaden inny sposób niż poprzez Spreakera. Jeżeli wy założycie konto to wy macie login, hasło i wy macie kontrolę
J: Na naszej stornie internetowej, którą stworzyliśmy w WordPressie, mamy też podpiętą  wtyczkę, która się nazywa PrettyLinks i dzięki temu też możemy podglądać ile osób weszło na podstronę danego odcinka.
S: Każdy z naszym odcinków jest poprzedzony researchem i oboje bierzemy w tym udział. Dlatego potrzebowaliśmy narzędzia, które będziemy mogli współdzielić przynajmniej na dwóch różnych urządzeniach i w łatwy sposób wymieniać się notatkami. Jeszcze do nie dawna używaliśmy wspaniałej wonder listy, ale została ona przemianowana na Microsoft To Do. Niestety nie spodobał nam się interfejs ani funkcjonalność tego programu, dlatego przerzuciliśmy się na Tick Tick. Jest to on dość podobny do Wunderlisty, ale niestety nie aż tak dobry. Jeśli chodzi o wersję rozszerzoną to jest płatne narzędzie. Judyta na swoim komputerze ma właśnie taka wersję zainstalowaną, ale ja używam tylko i wyłącznie darmowej. Dzięki temu możemy harmonogram naszych odcinków mieć współdzielony i przy każdym z odcinków oboje wprowadzamy notatki i możemy w czasie rzeczywistym się nimi wymieniać, co pozwala nam na wspólne oraz efektywne prowadzenie tego harmonogramu.
J: Tick Tick oferuje też możliwość dołączenia plików do waszej list, podłączenie podlist i co ważne zapisuje także zadania, które już wykonaliście ze wszystkimi szczegółami, wiec możecie do nich wrócić, możecie coś z nich skopiować i możecie podejrzeć. Uważam, że to jest bardzo istotne mieć taki archiwalny wgląd.
S: Mamy tez w Tick Ticku listę, która służy nam do publikacji odcinka. Mamy tam wypisane wszystkie niezbędne punkty, które musimy odhaczyć, a jest ich całkiem sporo przy publikacji, tak jak na przykład czy zrobiliśmy opis, grafikę i tagi, czy wysłaliśmy na przykład odcinek do transkrypcji, czy przygotowaliśmy odpowiedni audiogram i tak dalej. Ponieważ tych czynności jest całkiem sporo, jest to bardzo przydatna lista kontrola. W formie pdf-u  udostępnimy ją dla Was na naszej stronie internetowej. Także zachęcam do pobrania!


J: Spreaker umożliwia automatyczną publikację także na YouTube, ale nie korzystamy z tej opcji, bo sami przygotowujemy taki plik video i wykorzystujemy do tego natywne narzędzie naszych komputerów, czyli iMovie.
S: My transkrypcje naszego podcastu zlecamy na zewnątrz, ale jeżeli chcielibyście robić to samemu to jest serwis, który nazywa się otranscribe.com i jest to bardzo przydatne narzędzie do wykonywania transkrypcji. Należy wgrać plik i w jednym oknie przeglądarki możemy jednocześnie pisać tekst oraz dosłuchiwać i przewijać nagranie .Także nie trzeba się przełączać pomiędzy okienkami, różnymi programami. Jest to bardzo wygodne i takie user friendly.
J: W łatwy sposób można też zatrzymywać i przewijać plik audio. Co zdecydowanie ułatwia pracę, kiedy macie do spisania godzinny tekst. Narzędzie pozwala też wstawiać znaczniki czasowe w łatwy sposób i automatycznie zapisuje wasz plik w przeglądarce. Także nie musicie obawiać się utraty pracy, którą już do tej pory wykonaliście.

Narzędzia dla podcastera – grafiki i video

J: Nagranie i publikacja odcinka to dopiero połowa pracy. Druga to działania w social mediach, które pozwalają nam docierać do nowych słuchaczy. Do przygotowywanie grafik korzystamy z płatnej wersji Canvy i jest to naprawdę taki kombajn, dzięki któremu będziecie mogli stworzyć i grafikę, i video, i pokaz slajdów, i dłuższy nawe filmik promocyjny w każdym dostępnym i wymyślonym przez was formacie. Serdecznie Was zachęcam do spróbowania bezpłatnej wersji, która również oferuje szerokie możliwości, a kiedy nabędziecie takiej biegłości to spokojnie możecie przejść na wersję płatną, która oferuje dużą wartość za miesięczną opłatę w wysokości około 50 złotych. Canva oferuje również szeroką bazę zdjęć z których możecie korzystać do przygotowania waszych grafik. Możecie natomiast też zerknąć na serwis Unsplash, gdzie znajdziecie zdjęcia i grafiki do wykorzystania w waszych materiałach promocyjnych za darmo. Jeżeli szukacie narzędzia, który w łatwy sposób pozwoli Wam przygotować video na Instagram czy Faceooka to sprawdźcie aplikacje Pocket Video i INshot. Obie zawierają różne szablony, które usprawnią i uprzyjemnią wam składanie takiego wideo. Do planowania postów w mediach społecznościowych polecam używanie natywnych funkcji danych aplikacji i będzie to na przykład narzędzie do planowania na Facebooku lub Creator Studio dla Instagrama. Tam też podglądać statystyk i i wyświetlenia waszych postów. Często nas pytacie w jaki sposób udostępniamy aktywny link do naszego odcinka w naszych story na Instagramie. Korzystamy do tego z natywnych funkcji Spotfily i instrukcje do tego jak to zrobić krok po kroku znajdziecie na naszej stronie internetowej w zakładce dla twórców. Waszą uwagę przyciągają też nasze audiogramy, czyli posty, które zawierają fragmenty naszych odcinków. Do ich przygotowania korzystamy z aplikacji Headliner i w bezpłatnej wersji można przygotować miesięcznie 30 takich audiogramów. Jest dostępna aplikacja mobilna Headlinera, ale serdecznie Was zachęcam do korzystania z tej aplikacji w Waszej przeglądarce, ponieważ jest to po pierwsze wygodniejsze, a po drugie oferuje o wiele więcej funkcji. W dotarciu do naszych słuchaczy pomaga nam zastanowienie się i dowiadywanie się jakie mają  zainteresowania i do tego korzystamy z kilku narzędzi. Po pierwsze jest to Answer The Public, które robi taką mapę myśli z słów kluczowych wokół danego tematu. Czyli na przykład jak my tworzymy odcinek na przykład o budżecie domowym wpisujemy w tym narzędziu budżet odmowy i wyskakuje taka mapa myśli różnych powiązanych z tym zagadnień, które są wyszukiwane przez użytkowników internetu. Korzystamy też z hasjhtagów na Instagramie. Po pierwsze z natywnej wyszukiwarki Instagrama, po drugie z takiego narzędzia IQhashtags.com, które jest taką bardzo bardzo rozbudowaną wersją tej wyszukiwarki i podpowiada nam najciekawsze i najczęściej używane przez użytkowników hashtagi powiązane z danym tematem. Narzędziem, które pozwoli wam dowiedzieć się na przykład, która fraza jest częściej wyszukiwana albo który temat jest teraz bardziej na topie jest wyszukiwarka Google i jej podpowiedzi, albo narzędzia od Google, które się nazywa Google Trends, w którym możecie porównać różne frazy i zobaczyć dane archiwalne na temat częstości ich wyszukiwania jak również frazy podobne. Jeżeli rozpoczynacie swoją przygodę z podcastowaniem to pewnie nie chcecie inwestować dużych pieniędzy. Dlatego na pewno przydatnym będzie dla was narzędzie, które sami odkryliśmy całkiem niedawno. Jest to strona internetowa mixkit.com na której znajdziecie muzykę i pliki wideo, które możecie wykorzystać w swoich działaniach zupełnie za darmo. Na dodatek jest to bardzo przyjemna muzyka.
S: Więcej darmowej muzyki możecie znaleźć po prostu w YouTube wpisując free music lub coś w tym stylu lub jest taki kanał, który nazywa No Copyright Sounds i tam też możecie znaleźć muzykę, która jest udostępniana dla twórców internetowych, ale nie tylko za darmo.
J: Pamiętajcie jednak, aby sprawdzić licencję danego pliku. Niektóre utwory są udostępniane za darmo, natomiast wymagają umieszczenia w podpisie autora.
S: Często korzystamy z biblioteki Bensound i tam również możecie znaleźć całkiem sporo fajnych kawałków. Takim tipem, który kiedyś usłyszałem to to, żeby filtrować sobie po popularności, ponieważ tych plików w tego typu serwisach jest naprawdę bardzo dużo i można spędzić naprawdę bardzo długie godziny przekopując się przez wszystkie różnorakie dźwięki i muzyczki. Dlatego jeżeli chcecie sobie oszczędzić czasu i znaleźć coś fajnego to dobrym sposobem jest filtrowanie po popularności. Oczywiście minusem tego będzie to, że najprawdopodobniej wybierzemy taką muzykę czy taki dźwięk, który już gdzieś pewnie jakiś inny podcaster albo youtuber używa, ale jednak nie chcecie płacić za jakieś płatne stoky i nie tracić swojego czasu to jest to oczywiście jakieś rozwiązanie. Bardzo fajnym narzędziem jest też BBC Sound Effect. Jest to biblioteka darmowych dźwięków i można tam znaleźne naprawdę chyba wszystko, od dźwięku jadącego pociągu po dźwięk przełącznika światła w ścianie. Także naprawdę jeżeli potrzebujecie jakiś takich specyficznych dźwięków konkretnych to jest to fantastyczna bibliotek do tego.

Podcast krok po kroku – zacznij od kursu!

S: Na sam koniec chcieliśmy podzielić się z Wami jeszcze jedną wiadomością. Gdy zaczynaliśmy naszą przygodę z podcastingiem byliśmy kompletnie zieloni. Gdy zaczęliśmy czytać fora, oglądać filmy na YouTube albo czytać blogi to szybko doszliśmy do wniosku, że potrzebujemy tego całego sprzętu, 20 mikrofonów, pokoju wyłożonego dźwiękochłonną, nieodbijającą matą za miliardy złotych monet i że będziemy potrzebować mikserów, bulbalotorów i innych, ale na szczęście przymówił do nas wszechświat i opamiętaliśmy się dość szybko. W jednym z odcinków, bodajże z podcastów Finanse Bardzo Osobiste Marcina Iwucia. Wspomniał on o tym, że człowiek, który zajmuje się edycją jego podcastu Marcin Hinz wypuszcza swój autorski kurs o tym jak zacząć nagrywanie podcastu. Podjęliśmy decyzję o zapisaniu się i byliśmy w pierwszej grupie, która ukończyła ten kurs. Jest to jedenastotygodniowy program, który przeprowadził nas od pomysłu na podcast do opublikowania pierwszych odcinków. Dzięki niemu stworzyliśmy skuteczny plan działania i ruszyliśmy po prostu z naszym podcastem. Nauczyliśmy się też również na temat tego jak nagrywać, czym nagrywać, w jakich warunkach nagrywać, jak montować, jakich programów używać. Marcin też dzieli się takimi wskazówkami z pierwszej ręki, ponieważ sam profesjonalnie zajmuje się montowaniem podcastów i na pewno każdy z was słyszał przynajmniej jeden podcast, albo jeden odcinek podcast, który Marcin zmontował, ponieważ obsługuje choćby takie osoby właśnie jak Marcin Iwuć czy Michał Szafrański czy Ola Budzyńska. Każdy z tygodni składa się z kilku lekcji. Także jest naprawdę dużo tematów, dużo wiedzy i jest to tak wszystko naprawdę w fajny przemyślany sposób ułożone. Do tego Marcin prowadzi grupę na Facebooku, gdzie my również jesteśmy oraz raz w miesiącu jest grupowy live, gdzie nowi uczestnicy rozmawiają o postępach, o tym akurat gdzie są i jakie problemy i dyskutują o tym. Ci którzy brali udział w pierwszej edycji, czyli na przykład my czy Basia z podcastu Więcej niż Fotografia albo Daniel z podcastu Najpierw Rzeczy Najważniejsze, też czasami dzielimy się jakimiś naszymi doświadczeniami  i też wspomagamy te osoby, które  właśnie zaczynają swoją przygodę z podcastingiem.
J: Ogromną zaletą kursu Marcina jest to, że dzięki praktycznemu doświadczeniu Marcin nam powiedział czego tak naprawdę potrzebujemy i uświadomił nam, że do wystartowania z podcastem nie potrzebujemy rejestratora, nie potrzebujemy złączek, przełączek, profesjonalnych programów i że tak naprawdę, żeby ruszyć wystarczy nam nawet jeden mikrofon. Mieliśmy takie założenie, że jak nagramy 10 odcinków to dokupimy sobie drugi, ale publikujemy już trzydziesty któryś.
S: I nadal jedziemy na jednym.
J: Tak
S: Kurs ten niestety nie jest ciągły i Marcin organizuje jego kilka razy do roku, dlatego warto zapisać się na listę emailową dzięki której zostaniecie powiadomieni o tym kiedy taki kurs zostanie uruchomiony. Link oczywiście zamieścimy w opisie tego odcinka na naszej stronie internetowej.
J: Dziękujemy, że byliście z nami w kolejnym odcinku. Jeżeli jesteście podcasterami serdecznie zapraszamy Was do podzielenia się waszymi ulubionymi narzędziami i wskazówkami, które ułatwiają tworzenie i produkcję podcastu.
S: Bardzo chętnie chcielibyśmy usłyszeć jakie wy macie doświadczenia, bo być może my też się czegoś nowego i fajnego nauczymy i dowiemy.
J: Serdecznie Was zapraszamy do pozostawiania opinii o naszym podcaście w waszych ulubionych aplikacjach do słuchania podcastów oraz do odwiedzenia nas w mediach społecznościowych na Instagramie lub na Facebooku. Dobrego piąteczku.
S: Szufl

narzędzia dla podcasterów
jak promować podcast

Muzyka: Young Love by LiQWYD @liqwyd. Music provided by Free Music for Vlogs youtu.be/ARA4MTqBz44.

Post a comment