Apple Podcasts
Spotify
Youtube
Search

Fluid Edge Themes

Blog

Odcinek #102
Home  /  Lifestyle   /  Jak być szczęśliwym? – 10 nawyków szczęśliwych ludzi
jak być szczęśliwym

Jak być szczęśliwym? – 10 nawyków szczęśliwych ludzi

Każdy z nas ma inną definicję szczęścia: dla jednych to życie w zgodzie ze swoimi wartościami, dla innych posiadanie grupy bliskich osób, które akceptują nas bezwarunkowo, dla jeszcze innych szczęście równa się z wolnością realizowania swoich najgłębszych marzeń. Wszyscy jednak zgodzimy się, że szczęście to nie jest jedna magiczna chwila, a suma małych codziennych momentów. W dzisiejszym odcinku chcemy podzielić się z Wami listą 10 dobrych, codziennych nawyków, które odpowiadają na pytanie: jak być szczęśliwym

Listen to “#102 Jak być szczęśliwym? – 10 nawyków szczęśliwego życia” on Spreaker.

Możesz nas polubić na Facebooku i Instagramie.

Transkrypcja odcinka:

Ona – lady ogarniacz z listą rzeczy na każdą okazję. On – inżynier z pasją do klusek i motoryzacji. W marcu 2015 r. postanowiliśmy zostać parą a trzy miesiące później podjęliśmy decyzję o wspólnym wyjeździe za granicę. Od tej pory idziemy przez życie razem, uczymy się dorosłości i budujemy wspólną przyszłość. W tym podcaście opowiadamy o naszej drodze i dzielimy się lekcjami, które już odrobiliśmy. Jeżeli interesujesz się oszczędzaniem, podróżami, minimalizmem, szczęśliwym życiem w swoim tempie – zostań z nami na dłużej. Możesz nas słuchać w każdy piątek o 13.00 w swojej ulubionej aplikacji do podcastów. A także znaleźć w mediach społecznościowych – Razem Lepiej Podcast na Facebooku i na Instagramie.

Sprawdzone sposoby jak być szczęśliwym

J: Pierwsza rzecz, o której chcemy Wam powiedzieć to jest to, żeby się zastanowić jakim językiem mówimy do samych siebie. Dzieje się jakoś tak magicznie, że do innych ludzi mamy więcej pobłażliwości. Podchodzimy do ich słów i zachowań z większą czułością, wrażliwością. Mamy dla nich więcej wyrozumiałości, a przecież my też zasługujemy na wszystko co w życiu dobre: na miłość, na szczęście, na szacunek, na dobrobyt. Ile razy zdarzyło Wam się powiedzieć: Aa głupia ja. Zapomniałam o czymś albo co ze mnie za kretyn, bo zostawiłem klucze z drugiej strony drzwi. To w jaki sposób mówimy do siebie ma ogromne znaczenie dla nas, dla naszego samopoczucia i dla tego jak nasz mózg odbiera to co do siebie mówimy. Dlatego chcemy Wam zaproponować takie jedno ćwiczenie. Przez jeden dzień zwracaj uwagę na to co potrafisz, co robisz dobrze, jaki jest Twój talent. Notuj te rzeczy, rób ich listę i potem każdego, kolejnego dnia staraj się dopisywać do niej przynajmniej jeden punkt i zaraz powiecie: Ale przecież ja nie mam żadnych talentów i to nie jest prawda, bo być może, robicie najlepszą zupę pomidorową na świecie albo tak organizujecie przestrzeń w Waszym domu, że wszystko po prostu wiecie, gdzie jest i łatwo to znaleźć. To też są talenty na które też są odpowiednie nazwy i warto o nich pamiętać, doceniać je i zauważać.
S: Praktykuj wdzięczność, szukaj dobrych rzeczy w złych sytuacjach. Pamiętajcie, że w każdej relacji można wynieść naukę i że jest to szansa na rozwój. Każda sytuacja nawet, jeżeli jest przykra, jest trudna, jest wymagająca to stanowi też pewnego rodzaju lekcje dla nas i wzbogaca nasz bagaż doświadczeń. Możecie zadać sobie pytanie co dobrego dzięki temu związkowi mnie spotkało albo czego dzięki temu się nauczyłem czy nauczyłam? Jakie myśli, jakie emocje chciałbym czy chciałabym zostawić za sobą i już więcej do nich nie wracać? Każdego wieczora wymień trzy rzeczy dzięki którym jesteś wdzięczny/wdzięczna. My z Judytą od jakiegoś czasu praktykujemy tę metodę i przed zaśnięciem rozmawiamy zawsze o tym za co jesteśmy wdzięczni w mijającym dniu.
J: Jest taki internetowy obrazek, który obiegł już cały świat, ale pomyśleliśmy, że jest w nim tyle uniwersalnej mądrości, że warto go tutaj również przypomnieć. Miej w życiu cztery hobby. Jedno dzięki, któremu zarabiasz. Jedno dzięki, któremu jesteś w dobrej formie fizycznej. Jedno dzięki, któremu uczysz się i rozwijasz i jedno dzięki, któremu służysz społeczności lokalnej czy globalnej. Ćwiczenie co do tego punktu to jest to, abyśmy się zastanowili czy w każdej z tych kategorii mamy takie hobby, zapisali je, a jeżeli któraś z kategorii pozostaje pusta warto sobie zrobić listę rzeczy, które moglibyśmy spróbować i poszukać tego naszego hobby i wziąć się do pracy i spróbować nowych rzeczy.
S: Słuchaj siebie. Kontakt ze sobą oznacza stały dostęp do wewnętrznej nawigacji, intuicji, która kieruje nas w dobrą stronę. Nasze ciało często sygnalizuje czego mu trzeba. Kiedy jesteśmy zmęczeni, kiedy nas coś boli, kiedy chorujemy to sygnał, że coś jest nie tak. Niestety nauczyliśmy się ignorować te sygnały i odpychać je od siebie. Tak samo działamy kiedy podpowiada nam coś intuicja, żeby na przykład nie pchać się w jakiś związek albo nie brać na siebie dodatkowych obowiązków. Mamy tendencję do tego, żeby nie słuchać tego wewnętrznego głosu.
J: Dajcie przestrzeń temu małemu ziarenku dyskomfortu, które w Was kiełkuje zanim odepchniecie je na bok. Dajcie sobie dzień, dwa, żeby przemyśleć czy to co chcemy zrobić to jest faktycznie to co chcemy zrobić i też wysłuchajcie swoich strachów, obaw czy niepewności związanych z danym projektem czy spotkaniem czy relacją. Takie podłożenie decyzji o kilka godzin czy o kilka dni prawdopodobnie niewiele zmieni, natomiast być może da Wam tę przestrzeń, aby z czegoś odejść, zrezygnować i w ten sposób ochronić siebie przed niekorzystną dla Was sytuacją. Ćwiczenie, które tutaj dla Was przygotowaliśmy polega na tym, żeby zacząć się w końcu słuchać. Możecie pisać pamiętnik, możecie robić codzienny dziennik wdzięczności, możecie ze sobą po prostu rozmawiać, bo czasem każdy z nas w swojej głowie ze sobą po prostu gada. Starajcie się też spędzać czas samemu ze sobą i mieć tę przestrzeń do wysłuchania siebie.
S: Pozbywaj się tego co jest Ci już niepotrzebne i Ci już nie służy. Nie zagracaj się. Oczyszczaj swoją przestrzeń i rób miejsce na nowe. Zorganizowane miejsce pracy i taki utrzymany w porządku to może być biurko, to może być dom, to może być stacja robocza w warsztacie czy w garażu, a może to być nawet blat w kuchni, sprzyja naszej produktywności. Nie tylko łatwiej i lepiej się pracuje, ale też szybciej można znaleźć to co jest nam potrzebne, jeżeli rzeczy są na swoim miejscu. To powoduje, że bardzo dużo stresu i frustracji nagle znika z naszego życia i ja jestem doskonałym przykładem tego, że to działa, bo kiedyś bardzo dużo rozwalałem rzeczy, teraz naprawdę staram się odkładać je na miejsce i jest to praktyka, którą trzeba trenować.
J: Łatwiej też jest nam zacząć pracę kiedy przychodzimy do posprzątanego i zorganizowanego miejsca, nie musimy odwlekać początku pracy co sprzyja prokrastynacji. I tutaj mamy dla Was takie ćwiczenie, aby każdorazowo po zakończeniu pracy porządkować swoje biurko. Ułożyć notatki w porządku, zamknąć komputer, zetrzeć może kurze czy okruszki, które pojawiły się w ciągu dnia pracy. Polecamy Wam również zadbanie codziennie, tą krótką rundkę sprzątania przed spaniem, po to żeby dzień zaczynać w dobrym humorze, wchodząc do czystej kuchni czy do czystego, dużego pokoju i my to robimy każdego dnia w zasadzie, że przed spaniem staramy się poodkładać rzeczy na własne miejsce, na ich miejsce, pozmywać naczynia, być może nawet odkurzyć jeżeli gdzieś ponanosiliśmy z dworu piachu i różnych śmieci. I zupełnie inaczej wtedy wstępujemy, wchodzimy w nowy dzień. Zupełnie z inną energią. Takie rundki sprzątania zajmują naprawdę pięć – dziesięć minut, a diametralnie odmieniają jakość życia i warto je praktykować każdego dnia.
S: Naucz się prosić o pomoc i ją przyjmować. Dlaczego nie prosimy o pomoc? Dlatego, że najczęściej boimy się odmowy albo postrzegamy odmowę jako odrzucenie nas, możemy mieć poczucie, że nie zasługujemy na to, żeby w ogóle ktoś nam pomagał i odgrywamy jakąś rolę cierpiętnika. Powodów może być mnóstwo. Proszenie o pomoc jest wyjściem ze swojej strefy komfortu i pokazaniem, że czegoś nie wiem, że czegoś nie umiem, że czegoś nie mogę.
J: Warto nad tym pracować. Na początek możecie zdefiniować swój problem, czyli tak jak Sebastian powiedział jest kilka powodów, dla których ludzie nie chcą prosić innych o pomoc. Warto ustalić dlaczego my mamy z tym taką trudność, z czym sobie nie radzimy. Warto pomyśleć gdzie te trudności się tak nawarstwiają, że jesteśmy aż nimi przytłoczeni. Po drugie, możemy się zastanowić kto jest w naszej sieci wsparcia, kto jakie ma talenty, do kogo możemy się zwrócić o pomoc w razie konkretnych czynności czy wyzwań. Możecie też sami zacząć tworzyć kulturę w Waszej grupie społecznej, w której proszenie o pomoc jest normalną, naturalną rzeczą poprzez wychodzenie z inicjatywą i pytanie. Czy ja mogę Ci jakoś pomóc? Czy jest coś co mogę zrobić, aby Ci daną rzecz ułatwić? Musicie też pamiętać, że osoba którą prosimy o pomoc w danym momencie może nie mieć czasu, przestrzeni, zasobów, możliwości czy chęci, aby nam pomóc. I to jak my mamy prawo prosić o pomoc, tak samo mamy prawo do odmawiania tej pomocy, bo każdy z nas ma swoje warunki i najlepiej zna swoją sytuację, ale nie obrażajmy się wtedy. Po prostu traktujmy to jako normalną rzecz. To nie jest odrzucanie. To nie jest to, że ktoś chce nam zrobić na złość i po prostu poszukajmy innej osoby, która może nam pomocy udzielić. Warto też przejmować odpowiedzialność za swoje decyzje i nauczyć się takiej pro aktywności. Być może nie mamy na wszystko wpływu, ale jest ogrom rzeczy, na które mamy wpływ i pomiędzy tym co nas spotyka, a tym jakie tego będą rezultaty jest przestrzeń i miejsce na to co my zrobimy, na naszą decyzję, na przemyślenie jej, na podjęcie jakiś konkretnych zachowań i ich wybór.
S: Ostatnio nauczyłem się tego, że bardzo często odgrywamy pewne role i gdy zadzieje się jakaś sytuacja w naszym życiu, która przypomina nam inną sytuację, która już się wydarzyła w naszym życiu to jakby odpalamy ten sam sprawdzony mechanizm obronny albo tą samą reakcję. Natomiast każda sytuacja tak naprawdę jest trochę inna i to, że ona przypomina jakąś która się wydarzyła w przeszłości nie oznacza, że jest taka sama albo chodzi dokładnie o to samo. Dlatego ważnym w tym ćwiczeniu jest to, aby pozostać uważnym i nie dawać przejąć kontroli nad sobą jakimś odruchom tylko, żeby pozostać świadomym swoich uczuć oczywiście i zareagować na daną sytuację w adekwatny sposób do tej samej sytuacji, a nie w jakiś wyuczony czy schematyczny sposób.
J: Ta proaktywność to też odpowiedzialność za konsekwencje naszego działania i naszych wyborów. I w ramach ćwiczenia chcielibyśmy Wam opowiedzieć o kilku sytuacjach i mając jej świadomość być może zrobicie wtedy taką pauzę i zastanowicie się jak można zrobić coś inaczej.
S: Kiedy mówicie: Na nic nie mam czasu.
J: Możecie się zastanowić, jak inaczej można zorganizować nasze zajęcia, aby tego czasu trochę odzyskać albo kogo poprosić o pomoc w danej sytuacji.
S: Nic nie da się z tym zrobić.
J: Pomyślę jednak o możliwościach, które się pojawiły w tej sytuacji.
S: On, ona się na to nie zgodzi.
J: A czy jest jakiś sposób, w którym możesz jego albo ją przekonać? Jakich argumentów mogę użyć?
S: Nie potrafię.
J: A co mogę zrobić, żeby się nauczyć?
S: Taki już jestem.
J: A jaki chcę być?
S: Gdy usłyszysz takie narzekanie albo przesadne skupienie się na tym, że ktoś powinien coś zrobić to zadaj pytanie sobie i uczestnikom tej rozmowy: co takiego musiałoby się wydarzyć? Co jest w zasięgu naszych możliwości, żeby pchnąć sprawę do przodu? To wszystko bardzo często jest tylko kwestia przekonań, a rozwiązanie tak naprawdę istnieje, ale jeżeli pozostaniemy zamknięci w naszych umysłach na te przekonania to nie będziemy w stanie znaleźć rozwiązań tych problemów.
J: Taką sytuację może być niezadowolenie z miejsca pracy i owszem. Możemy nie być w sytuacji, w której możemy trzasnąć drzwiami, walnąć wypowiedzeniem i wyjść, nigdy się tam nie pojawić, ale w zasięgu naszego wpływu jest na przykład przygotowanie dobrego cv, zrobienie jakiegoś kursu dodatkowych kompetencji, który nam pomoże zwiększyć nasze szanse na zatrudnienie w innej firmie. Możemy w ogóle zacząć starać się o zatrudnienie w innym miejscu i wysyłać cv. To są rzeczy, które są w zasięgu naszego wpływu, a nie poddawanie się w danej sytuacji i płynięcie z prądem.
S: Daj sobie pozwolenie na radość, beztroskę lub odpoczynek. Tak samo jak praca jest bardzo ważna w naszym życiu, tak samo i odpoczynek jest bardzo ważny w naszym życiu. Nie jesteśmy maszynami, które są skonstruowane tylko i wyłącznie do pracy, a ja jako inżynier z własnego doświadczenia wiem doskonale, że nawet maszyny potrzebują czasami odpocząć, czasami potrzebują mieć zrobiony przegląd naprawy. To albo tamto trzeba trochę naoliwić, żeby dobrze działało przez kolejny okres czasu, więc tym bardziej my potrzebujemy czasami z pauzować, czasami zregenerować się, czasami po prostu odpocząć i naładować baterie.
J: Bardzo ważne jest też myślenie o balansie w kontekście pracy i o odpoczynku. Często mamy taką tendencję, żeby pracować ponad nasze siły po dwanaście godzin dziennie i liczymy na to, że kilka godzin odpoczynku w sobotę nam uzupełnia akumulatory na kolejny zapieprz. Tak nie jest. W zasadzie potrzebujemy tyle samo odpoczynku ile pracy, więc ten czas dla nas po pracy, ten czas weekendowy on powinien być bardzo mocno przez nas celebrowany i nie pozwalajmy komuś zarządzać nim. Przejmijmy nad jego planowaniem kontrolę i bierzmy go dla siebie w zupełnie bez wyrzutów sumienia.
S: Jako ćwiczenie proponujemy Wam każdego wieczora spędzić czas bez urządzeń elektronicznych. Na przykład godzinę przed spaniem, możecie to wykorzystać na poczytanie książki albo pomedytowanie, posłuchanie audiobooka. Po prostu chodzi o to, żeby oczy też trochę odpoczęły i nasz mózg odpoczął od takich wiecie nachalnych bodźców, które płyną z ekranów naszych telefonów, żeby się wyciszył i też przygotował do tego, że za chwilę przejdzie w stan spoczynku.
J: Dobrym i szybkim sposobem na podniesienie sobie poziomu endorfin w organizmie jest włączenie ulubionej piosenki i potańczenie do niej przez kilka minut. Takie poruszanie całym ciałem naprawdę ma wspaniałe skutki dla nas.
S: Nie odkładaj siebie na później. Koncentruj się na sobie. Każdy z nas jest jedyną istotą na świecie odpowiedzialną za nasze zdrowie, za swoje zdrowie i dobre samopoczucia. Dlatego potrzebujemy skupiać się czasami na sobie, potrzebujemy poświęcać sobie czas, potrzebujemy pobyć ze sobą i jakby sprawiać sobie przyjemności, sprawiać sobie odpoczynek, tak traktować siebie z miłością i z szacunkiem po to, żebyśmy zachowali dobre samopoczucie, żebyśmy zachowali dobre zdrowie na długie lata.
J: Wiele i wielu z nas ma taką tendencję do tego, żeby poświęcać swój czas i zaangażowanie dla pracy dla innych, więc my dokończymy jeszcze ten projekt, popchniemy zadanie, zrobimy coś za kogoś, bo jest tu w nas takie duże poczucie odpowiedzialności i czasem pchamy te projekty dla innych ludzi, zapominając o naszych marzeniach, o naszych planach, o naszych życiowych celach. I zostawiam Wam tę uwagę pod rozwagę, bo warto się zastanowić nad tym jak dużo czasu poświęcamy na swój rozwój i dążenie do naszych planów i marzeń, a jak dużo naszej energii poświęcamy dla innych. W ramach ćwiczenia chcemy Wam dać takie zadanie, aby każdego dnia zrobić jedną małą rzecz dla siebie. Jeżeli marzycie na przykład o tym, żeby polecieć na jakąś wymarzoną wycieczkę to usiądźcie, rozpiszcie sobie plan co potrzebujecie na tę wycieczkę zrobić, czyli zabukować bilety, czyli zrobić plan wycieczki, czyli przejrzeć hotele i każdego dnia róbcie jedną małą rzecz z tej listy. Nawet jeżeli nie macie jeszcze funduszy na tę wycieczkę to czas upłynie, fundusze zgromadzicie, a robienie takiej jednej małej rzeczy dla siebie w kontekście kilku miesięcy czy całego roku przybliży Was do tego momentu i kiedy on w końcu przyjdzie to będziecie na niego gotowi. I on przyjdzie, jeżeli będziecie aktywnie pracować, żeby się pojawił.
S: Zadbajcie o swoje bezpieczeństwo finansowe. Zła kondycja finansów domowych może naprawdę spowodować bardzo duży ból głowy, a w konsekwencji nawet pogorszenie się stanu zdrowia, oczywiście w dłuższej perspektywie, dlatego warto dbać o to jak wygląda nasza sytuacja finansowa i dobrymi nawykami jest spisywanie wydatków i planowanie wydatków, oszczędzanie pieniędzy na poduszkę finansową i budowanie tej poduszki, a w kolejnym kroku rozpoczęcie inwestowania pieniędzy. Nagraliśmy wiele odcinków już na ten temat i możecie znaleźć naprawdę sporo informacji na temat tego jak planować budżet, jak zarządzać swoimi finansami, jak planować posiłki, jak wydawać mniej, jak szukać dodatkowych źródeł dochodów. O tym wszystkim już mówiliśmy w naszym podcaście, dlatego zachęcamy Was do przejrzenia katalogu i jeżeli jeszcze nie słuchaliście tych odcinków to gorąco polecamy.
J: Wbrew obiegowej opinii bezpieczeństwo finansowe jest niezbędnym składnikiem poczucia szczęścia i w ogóle poczucie bezpieczeństwa jest nieodzownym elementem tego, żebyśmy się czuli szczęśliwi, dlatego zadbajcie o tę kwestię i pracujcie również aktywnie nad nią. Może się Wam wydawać po usłyszeniu tego odcinka, że to jest kupa roboty i być może niektóre z tych słów, które usłyszeliście wzbudziły w Was jakiś dodatkowy stres albo wydaje się Wam, że nie pasują do Waszego stylu życia, ale nie musicie wdrażać wszystkiego na raz, możecie robić to stopniowo. Wybierasz to co teraz dla Was jest dobre i przy odrobinie czasu, przy odrobinie praktyki sami zdecydujecie co działa, a co nie, co warto kontynuować i zachęcamy Was do tego, bo my w tych krótkich i prostych poradach tak naprawdę znaleźliśmy dużo mądrości, która działa w naszej codzienności.
S: I to wszystko co przygotowaliśmy dla Was w dzisiejszym odcinku. Dziękujemy Wam bardzo, że zostaliście z nami do końca. Mamy nadzieję, że przynajmniej kilka z tych porad trafi do Waszych domów, trafi na Wasze listy nawyków i że dzięki nim będziecie ogólnie szczęśliwszymi ludźmi.
J: Tego Wam życzymy. Dobrego piąteczku.
S: Szufla.

jak być szczęśliwym

Muzyka: Young Love by LiQWYD @liqwyd. Music provided by Free Music for Vlogs youtu.be/ARA4MTqBz44.

Post a comment

Wybierz walutę
GBP Funt szterling
Poinformujemy Cię, gdy produkt pojawi się ponownie w sprzedaży. Podaj poniżej swój poprawny adres e-mail.